MENU...
Facebook

Bilingwalne dziecko


O bilingwalnym dziecku zwykło się mówić w kontekście typowej, dwujęzycznej rodziny: Tata anglik, mama polka, albo na odwrót. W Wielkiej Brytanii czy w USA. Lub w Polsce. Tak, rzeczywiście, wtedy dziecko naturalnie dorasta w otoczeniu 2 języków i jeśli jest prowadzone konsekwentnie, rozwija harmonijnie swoją dwujęzyczność. Ale to nie jedyna sytuacja, w której dziecko może stać się bilingwalne.

Chcę mówić dwoma językami. Rodzajów bilingwalizmu jest kilka.  W wyżej opisanych sytuacjach zazwyczaj jest to tzw. bilingwalizm symultaniczny. Dziecko bowiem równocześnie, od urodzenia, rozwija oba języki. Innym rodzajem bilingwalizmu, bliższym Waszej sytuacji jest bilingwalizm sekwencyjny. Oznacza to, że po pierwszym okresie przyswajania języka ojczystego, rozpoczyna się równolegle, naturalne nabywanie kompetencji komunikacyjnej w języku drugim. Nie w obcym. W drugim. Ot taka różnica.

Tato, Mamo, warto. No właśnie, czy warto upierać się i inwestować w dwujęzyczny rozwój Twojego dziecka? Zdecydowanie tak. To, co dzieje się w mózgu dziecka, nie jest do końca zbadane. Wiemy jednak, że niezależne rozwijanie więcej niż jednego języka pozytywnie wpływa na neuroplastyczność, czyli między innymi na tworzenie połączeń mózgowych. Nasze dziecko dzięki dwujęzyczności będzie zatem skuteczniej poznawało otaczający go świat i szybciej kojarzyło różne informacje czy fakty. A przyswajając język w sposób naturalny, a więc podświadomy (czytaj więcej>>>), zachowa tę kompetencję na długie lata.

Wykorzystaj to, co mam. Dziecko ma unikatową cechę, niestety tłumioną w okresie późniejszym, która pozwala mu na stuprocentowe oddanie się naturalnemu, nieskrępowanemu, skoncentrowanemu na treści przyswajaniu języka. Noam Chomsky określił to mianem LAD (Language Acquisition Device). Dzięki temu mechanizmowi dziecko potrafi przyswoić język nie skupiając się na regułach gramatycznych itp. Stephen Krashen (czytaj więcej>>>) zaznaczył jednak, że warunkiem koniecznym do naturalnego przyswojenia języka jest koncentracja właśnie na treści. Nasze dziecko ma to wszystko. Naturalnie interesuje je tylko treść, jest uposażony w LAD i do tego potrafi podświadomie przyswoić nawet kilka języków naraz. Jedyne co musimy zrobić, to dać mu szansę wykorzystać drzemiący w nim potencjał. I to szybko, bo po 12. roku życia jego uwagę zaczynają powoli przykuwać formy gramatyczne, a treść staje się wartością drugorzędną. Dzieje się tak, bo zaczyna myśleć abstrakcyjnie. Właściwe warunki stworzymy Twojemu dziecku my, a Ty wzmocnisz proces rozwoju bilingwalnego w domu. O tym, że Ty możesz być bilingwalnym rodzicem dowiesz się tutaj

KONTAKT...


ul. Wincentego Pola 4,
31-532 Kraków

tel. Kamil: 512 657 775
tel. Marcin: 502020370
email: info@bilingwa.pl
www.bilingwa.pl

NAPISZ DO NAS...